Eerder dit jaar haalde de Chinese educatie-start-up VIPKID ruim 400 miljoen euro op. Het bedrijf is 2,5 miljard euro waard. Dat is een in het oog springende waardering voor een start-up, zeker voor een die zich bezighoudt met onderwijstechnologie.
Volgens iResearch, een onderzoeksgroep die zich bezighoudt met het Chinese internet, zal de online markt voor Engelse les volgend jaar bijna 7 miljard euro waard zijn.
In deze astronomische bedragen komt de Chinese cultuur tot uiting, zegt Dr. Zhang Weining, hoogleraar aan de Cheung Kong Graduate School of Business.
Een derde van het inkomen gaat naar de studie van de kinderen
“Voor elk gezin in China is onderwijs een topprioriteit. Dat komt voort uit traditie”, vertelt Weining Business Insider. Volgens hem is een typisch Chinees gezin bereid een derde of zelfs de helft van het huishoudinkomen te besteden aan de educatie van de kinderen.
“Gezinnen zullen een heel, heel duur muziekinstrument kopen voor hun zoon of dochter als die aan het conservatorium studeert, ook al wonen ze in heel, heel klein appartement en eten ze heel, heel simpel voedsel”, legt de hoogleraar uit.
"Dit doen ze omdat hun kind de hoop is van de hele familie." Daardoor komt het kind ongelooflijk onder druk te staan, maar met het hogere budget kan het wel een betere opleiding volgen.
Aangezien China's middenklasse maar blijft groeien en steeds welvarender wordt, is het geen verrassing dat bedrijven die zich bezighouden met onderwijs meegroeien.
Het Chinese onderwijs focust zich momenteel heel erg op het vermogen om Engels te spreken. Het wordt gezien als een belangrijke vaardigheid voor de arbeidsmarkt en zakelijke kansen in de toekomst.
Maar goede docenten Engels zijn moeilijk te vinden in China, zeker buiten grote steden als Beijing en Shanghai. Daarbij kunnen lessen in fysieke taalscholen kostbaar zijn.
Chinese studenten hebben via internet toegang tot goede leraren
VIPKID speelt hierop in door vloeiend Engelssprekende leraren te koppelen aan jonge Chinese studenten in een virtuele één-op-één Engelse les van 25 minuten.
Het aantal studenten en leraren bij VIPKID steeg van respectievelijk 3.300 en 400 in 2015 naar 300.000 en 39.00 in 2017, schreef persbureau Bloomberg. De omzet van het in Beijing gevestigde bedrijf nam een sprong van 2,6 miljoen euro in 2016 naar 6,5 miljoen euro vorig jaar.
Weining, die VIPKID's 34-jarige oprichter en ceo Cindy Mi nog les heeft gegeven, prijst haar poging om de toegang tot onderwijs in China uit te breiden via technologie.
"Ze brengt deze hoogwaardige bronnen van kennis naar andere plekken, via het internet. Op die manier breekt ze barrières door die het onderwijs belemmeren", zegt de hoogleraar over zijn oud-leerling. "Voorheen hadden veel Chinese studenten geen toegang tot Amerikaanse leraren, alleen vanwege de locatie. Internet lost dit probleem op."
VIPKID is lang niet het enige bedrijf dat inspeelt op China's onderwijsmarkt. In april, startte iTutorGroup, een van VIPKID's concurrenten, met het ophalen van 2,6 miljoen euro. Het bedrijf wordt gewaardeerd op 1,7 miljard euro.
Ondertussen is de marktwaarde van New Oriental Education & Technology Group, een overheidsinstelling die is opgericht in 1993, in drie jaar tijd verdrievoudigd naar ruim 12 miljard euro.